Alibaba и Tencent вече са превзели потребителското Интернет пространство в Китай чрез платформите си за онлайн търговия и социални мрежи, но сега пренасят съперничеството си и към традиционната търговия, разплащателните системи и международните инвестиции. Последното бойно поле между двете компании се очертава да бъде пазарът за доставка на храна и споделените велосипеди.
Първо Alibaba погълна най-голямата китайска платформа за доставка на храна, Ele.me, в сделка оценяваща бизнеса на 9.5 млрд. щ. д. Ele.me контролира почти половината пазар, плътно следван от подкрепената от Tencent Meituan-Dianping с 43.1% дял. Два дни след обявяване на сделката, Meituan-Dianping придоби най-голямата китайска компания за споделени велосипеди, Mobike, и основен конкурент на инвестицията на Alibaba в индустрията – ofo.
Инвестиционната логика на сделката е интуитивна – привличането на ресторанти, търговци на дребно и услуги за споделяне на велосипеди към екосистемите на Alibaba и Tencent предполага събиране на повече данни за техните клиенти и промотиране на апликациите им за разплащания. Освен това допринася към усилията на двете компании за предлагане на цялостен набор от услуги и удобства на единна платформа.
СОРТИС коментар: Ние сме заинтригувани от китайския подход за интеграцията на множество услуги и очакваме да видим дали тази тенденция ще се пренесе и зад граница.