Grab, платформата за споделени пътувания, която наскоро придоби бизнеса на Uber в Югоизточна Азия, грабна впечатляваща инвестиция от 1 млрд. долара от най-големия производител на автомобили в света – Тойота. След приключване на настоящия кръг на финансиране, Grab ще достигне капитализация от 10 млрд. щ. д. Другите инвеститори в компанията включват имена като Hyundai, SoftBank и Didi Chuxing.
Маневрата на японския автомобилен гигант далеч не е изолиран случай. В подобна, но значително по-малка транзакция, Фолксваген инвестира 80 млн. щ. д. в Gett няколко седмици по-рано. В момента почти всички производители на автомобили работят по програми за споделени пътувания и роботизирани таксита или си партнират с такива. Освен ползите за околната среда и възможността за икономии от мащаба, ентусиазмът на автомобилостроителите е доста практичен. Появата на централизиран оператор на автомобилния парк би повлияла съществено върху рентабилността, позицията при преговори и дистрибуционните канали на производителите. При възникване на ясен лидер, бариерата за влизане в сферата на споделените пътувания ще се вдигне значително, тъй като потребителите едва ли ще използват повече от едно подобно приложение.
Мнение на СОРТИС: Смятаме, че конкуренцията между производителите на автомобили и технологичните компании за позициониране в най-популярните платформи за споделено пътуване ще се засили, вдигайки капитализациите на платформите до астрономически нива. Притокът на капитал ще катализира навлизането на технологията, което от своя страна ще преобрази множество отрасли – от застраховане, през авточасти и поддържка, до доставките на храна и стоки.