Търгуваната на борсата в Амстердам Takeaway.com придоби 100% от Хелоу Хънгри АД, компанията зад местния лидер на пазара за онлайн доставки на храна BGmenu, срещу 10.5 млн. евро, платени изцяло в брой.
Чрез сделката Takeaway.com разширява присъствието си в Източна Европа като част от стратегията си за разширяване на бизнеса на стария континент. В сделката се включва и румънският бизнес на Хелоу Хънгри Oliviera. Основателите на BGmenu, досегашният мажоритарен акционер Владимир Давчев и Изпълнителният директор Зорница Чугреева, ще управляват новия бизнес на Takeaway.com в региона. Сред останалите акционери в Хелоу Хънгри са фондът LAUNCHub Ventures и съоснователят на Телерик и Телерик Академия Васил Терзиев.
За да ускори развитието на бизнеса си в България, се очаква Takeaway.com да направи значителни инвестиции в българския пазар, като сумата не се уточнява на този етап. Според изпълнителния директор и основател на компанията Жиц Гроен, Takeaway.com ще приложи същата стратегия, довела до бърз растеж в Полша с Pyszne.pl.
BGmenu е лидер в доставката на храна в България по брой поръчки и според Давчев добавя по 150 ресторанта на месец в портфолиото си. В края на лятото на 2017 г. BGmenu се обедини с Lakom.bg, което я превърна в най-голямата платформа в бранша за региона. Давчев и Чугреева планират да развиват компанията и в следващите 1-2 години да утроят екипа, който в момента е около 62 души (без куриерите) и включва маркетинг, продажби, IT и др. Приходите на българското дружество са нараснали с над 120% до 1.23 млн. лв. за последната отчетна година – 2016 г., но продължава да работи на загуба заради инвестициите в разширяване на платформата. Бурно расте и бизнесът в Румъния.
Takeaway.com е основана през 2000 г., а през 2016 г. е листната на Euronext в Амстердам като в момента е с пазарна капитализация от над 2 млрд. евро. Компанията е сред водещите онлайн сайтове за доставка на храни в Германия, Холандия, Полша, Белгия, Австрия, Швейцария, Франция, Люксембург, Португалия и Виетнам. Компанията свързва потребители и ресторанти чрез своята платформа и сътрудничи за доставката. С над 31 000 свързани ресторанта Takeaway.com предлага на потребителите голямо разнообразие от хранителни продукти. В допълнение предлага и услуги за доставки на ресторанти в 24 европейски града в 6 държави. През 12-те месеца, приключили на 30 юни 2017 г., Takeaway.com е обработила почти 59 млн. поръчки от 10.2 млн. уникални потребители. С над 900 служители групата е обработила поръчки на стойност 1.126 млрд. евро и е генерирала приходи от 139 млн. евро. Компанията е на загуба заради продължаващата си експанзия и инвестиции в маркетинг.
Това е втори опит за продажба на Хелоу Хънгри на чужд инвеститор. През 2015 г. компанията сключи сделка с лидера на турския и арабския пазар Yemek Sepeti, който купи миноритарен дял от 13.4% в българската фирма. Впоследствие обаче Yemek Sepeti беше купена от немската Delivery Hero, която пък продаде дела си на групата foodpanda, собственик на Фуудпанда България, един от основните конкуренти на BGmenu. След дълги преговори за сливане в крайна сметка от Хелоу Хънгри решиха да продължат като независима компания чрез нов рунд на финансиране от LAUNCHUb Ventures, както и от други индивидуални инвеститори като Терзиев.
Сделката за Хелоу Хънгри е първият голям exit (излизане от инвестиция чрез продажба) в портфейла на LAUNCHub Ventures, които продават дела си от около 24%.